måndag 4 februari 2013


130204
Vi lämnade San Salvador kl 0700. Några i sällskapet försökte
ta taxi in till centrum igår kväll men chauffören (den inhemska)
ville inte köra dit. Ingen säkerhet. Mat på en hamburgerkedja
och sen var det dags för sängen.
Idag var det avfärd 0700. Rediga svenskar alla på plats punktligt.
Efter den långa dagen igår blev det ytterligare en lång dag idag.
I de långa backarna innan Guatemala City tappade vår buss plötsligt
orken. Vi stannade 1 gång då. En snabb reparation visade sig inte
räcka utan vi fick stanna ytterligare en gång och nu mitt inne i
centrum vilket inte var planerat. Som tur var fanns en Pizza Hut
mitt emot garaget vi stannade vid så det fick bli lunchen.
Antigua ligger nära Guatemala City. Vi trodde nog alla att vackra
byggnader och fina gator toppats av Granada. Nejdå. Antigua visade
vara än vassare.
Antigua har tidigare varit huvudstad i Guatemala men här finns
vulkaner och här har varit jordbävningar så huvudstaden har flyttats
till Guatemala City.
Inte blev det sämre när vi kom till hotellet i Antigua. Balsalar
(nästan) till rum. Ingen AC men vi är en bit upp nu (1500 m) och det
behövs inte här.
Efter rumsbesiktning en snabb tur på stan.
Trevlig stad. Det är bara förnamnet.
Fantastisk stad med kullerstensgator, gamla byggnader.. Svårt att
beskriva alla positiva intryck.
Jag delar rum med Olle här. Vi missade middagståget som försvann
vid 20-tiden. Ingen av oss var dock speciellt hungrig. Olle hade
fått korn på ett musikhål i väggen ett par kvarter bort. Där fick
vi smörgåsar och några öl och det blev en perfekt avslutning på
kvällen. KANON!

                                          Ut ur El Salvador...
                                          ...In i Guatemala
                                          Svartväxling pågår
                                          Flaming forrest
                                           Första busstoppet
                                          Andra stoppet. Gott med pizza
                                          Antigua. Hyffsat rum
                                          Antigua. Hyffsat hotell
                                          Antigua. Hyffsad stad
                                          Centralplatsen
                                          Vilka törstiga typer. Passa er för dom.
                                          Hålet i väggens bar

4 kommentarer:

  1. Ja nu har du kommit till Guatemala.
    Det land som alltid har funnits i mitt hjärta, fast jag aldrig varit där.
    Nu hoppas jag på mer rapporter från landet. Jag kommer att följa med dig intensivt.
    Ha det gött, Per-Åke!
    Birgitta.

    SvaraRadera
  2. Det var jag och Jack som var mammas fina besök som du kanske fattade? Vi har promenerat eskilsrundan och myst halva dagen.
    Det verkar inte gå någon nöd på dig den här resan, ska bli kul att höra dina berättelser när du är hemma.
    -Jenny-

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Antigua ser helt fantastisk ut! Det känns som att det är en tvillingstad till en vi varit i förut. Jag känner igen mig på Centralplatsen o i den överbyggda shoppingarkaden...
    Flaming forrest är en ny företeelse, - vad är det för sorts träd?
    Det är inte klokt hur mycket fantstiskt ni upplever under denna resan o ändå verkar det ju vara tid till lite avslappning vid poolen inemellan! mvh G-N

    SvaraRadera
  4. Hej! Bliv lite avis även om jag säger att jag aldrig mer ska resa så långt som vi gjorde sist. Fortfarande förkyld, hostar på nätterna och skottar snö på dagarna. Längtar lite tillbaka till sol och värme men man kan ju se här att ljuset kommer så sakteliga. Ewa

    SvaraRadera